Původ: Anglie
KVH: 160 – 180 cm
Barva: vraník, hnědák (více odstínů), bělouš
Historie: Předkem shirského koně je tzv. Great Horse (Velký kůň). Toto plemeno přivezl do Anglie v 11. století Vilém Dobyvatel. Tento kůň měřil okolo 160 cm v kohoutku, což v této době bylo opravdu hodně. Vyznamenal se především jako válečný kůň. Později byl křížen s koňmi frískými, vlámskými a belgickými. Název shirský kůň se poprvé objevil v 16. století. Poprvé jej použil nejspíš Jindřich VIII., podle The British Midlands shires, což jsou hrabství ve střední Anglii, kde se plemeno chovalo (shire = hrabství). V roce 1876 vznikla Cart Horse Society, což byla společnost zabývající se chovem shirského koně. V roce 1884 byla tato společnost nahrazena společností Shire Horse Society, čímž se definitivně stvrdil název shirský kůň. Počty shirských koní se postupně zvyšovaly, největší nárůst byl zaznamenán v první polovině 20. století, kdy byli vyváženi i na americký kontinent. Během druhé světové války se jeho počet výrazně snížil, plemeno však nevyhynulo a dnes se jeho počty znovu zvyšují.
Exteriér: Hlava je štíhlá, s přiměřenou délkou s klabonosým profilem. Shire má velké výrazné oči s laskavým výrazem a dlouhé špičaté uši a široké čelo. Krk je spíše delší než u jiných tažných koní a mírně klenutý a přechází v široké, kulaté plece. Hřbet je velmi dobře osvalený a krátký. Záď je široká a skloněná. Nohy jsou čisté, délka holeně dosahuje až 30 centimetrů. Spodek nohou je pokryt hustým rousem.
Charakteristika: Shirský kůň patří mezi největší plemena koní, nezřídkakdy svou výškou dosahuje i 180 cm. Shire má živý temperament, ale zároveň velmi laskavou povahu. Je odvážný, pracovitý a vytrvalý. I přes svou mohutnost s ním mohou pracovat i děti, protože má skvělou povahu.
Využití: Dříve se používal hlavně jako vojenský kůň, později začal být hojně používán v zemědělství. Tahal zemědělské povozy, svážel dřevo, tahal železniční vagony i vozíky s uhlím, často také tahal pivovarské vozy. Dnes jej již nahradila mechanizace. Po velkém snížení počtu shirů během druhé světové války se v šedesátých letech znovu začal těšit oblibě a dnes jej můžeme vidět na mnohých přehlídkách a výstavách nebo v pivovarech, kde tahají pivovarské vozy.
Fotografie v tomto článku jsou použity s písemným souhlasem autora.